Joc de rol

Obiective:
  • dezvoltarea empatiei
  • acceptarea punctelor de vedere alternative

Ceea ce se prezinta in aceasta activitate e mai mult o metoda, se poate folosi pentru un numar foarte mare de teme. Exemplificam:

Ideea activitatii este de a plasa elevii, in plan imaginar, in diferite situatii ipotetice sau reale, in care sa fie obligati sa priveasca lucrurile si sa actioneze din punctul altcuiva de vedere.
Se pot gasi multe variante de desfasurare a acestui tip de activitate, din care prezentam aici doua. Pornind de aici se pot face modificari si se pot crea noi variante de exercitii.

Varianta I

Se lucreaza cu un numar de 5-7 elevi, restul clasei fiind observatori. Dupa un anumit timp rolurile pot fi schimbate, fiind implicati si alti elevi din clasa. Acest lucru este indicat mai curand daca v-ati rezervat mai mult de o ora pentru activitate.
Se da o situatie (reala sau imaginara din viata clasei sau chiar viata personala a elevilor), elevii participanti asumandu-si fiecare rolul unei persoane implicate in respectiva situatie. Discutiile care vor urmavor fi purtate de fiecare participant din punct de vedere al persoanei pe care o reprezinta.

De exemplu, se prezinta situatia unui elev care risca sa fie exmatriculat pentru ca a batut un coleg. In acest caz, pot exista rolurile : elevul "problema", mama/tatal acestuia, dirigintele, directorul scolii, elevul agresat, mama/tatal elevului agresat. 6 elevi din clasa isi vor asuma aceste roluri, purtandu-se o discutie intre cele 6 personaje, pe tema situatiei create.

Varianta II

Se lucreaza cu toata clasa, impartita pe grupe de 5-6 persoane. Se lucreaza tot pe o situatie -problema, aleasa de comun acord cu clasa, diferenta fataa de prima varianta aparand in distribuirea rolurilor: fiecare grup din clasa va primi cate un "rol", avand sarcina de a raspunde la cateva intrebari din punct de vedere al personajului respectiv: "Care este cauza aparitiei acestei probleme?", "Ce puteam eu sa fac pentru a o preveni?", "Ce pot sa fac acum pentru a rezolva problema?". Evident, pot fi gasite si alte intrebari, in functie de situatia aleasa. De exemplu, pentru aceeasi situatie-problema prezentata inprima varianta , un grup va primi rolul elevului agresor, din punctul caruia de vedere va trebui sa raspunda la cele trei intrebari, alt grup, rolul dirigintelui etc
Discutiile se vor axa pe diferentele care apar intre punctele de vedere ale personajelor si pe motivele aparitiei acestor diferente.

Sugestii pentru profesori:
  • alegeti situatiile in colaborare cu clasa, astfel incat acestea sa fie de interes pentru ei, discutarea lor fiind de asemenea utila in rezolvarea unor problemam comune
  • nu impartiti rolurile pe considerente care tin de disciplina, elocventa sau potrivire cu "personajul". Incercati sa-i lasati pe elevi sa-si aleaga ei insisi un rol.
  • este posibil ca unii sa isi ia rolul foarte in serios, "ambalandu-se" in discutii. Acesta este lucru pozitiv si nu este indicat sa intrerupeti prea repede discutia sau sa sutilizati o ironie excesiva - s-ar putea sa apara niste discutii interesante.
  • oferiti sanse de participare si elevilor mai slabi sau cu probleme disciplinare. Un elev agresiv poate fi pus de exemplu in rolul celui agresat, al unui parinte al acestuia sau al parintelui agresorului. Aveti in vedere faptul ca scopul este de a-i determina pe elevi sa vada lucrurile si din punctul altcuiva de vedere.
preluare din Jocul de-a viata

Un comentariu: