Proiect pentru "Școala Altfel" - Comunicare în siguranță în rețelele sociale online

Tema: Siguranța pe Internet - Comunicarea în siguranță în rețelele sociale online

Scop: promovarea utilizării într-un mod mai sigur și responsabil a tehnologiei on-line și a telefoanelor mobile, mai ales de către copii și adolescenți, precum și conștientizarea și educarea acestora și a părinților lor asupra pericolelor navigării nesupravegheate pe Internet.

Obiective:
  • realizarea de către elevi a unui minidicționar "messengerez"-român pentru părinți
  • conștientizarea pericolelor pe care le poate genera socializarea în rețelele sociale online
  • implementarea unei atitudini pozitive și responsabile a copiilor și părinților față de Internet
Timp: 2 ore și 30 minute

Locația: sala CDI, laborator multimedia, sală de clasă

Resurse:
  • umane: profesor - moderatorul activităților, elevi, părinți
  • materiale: chestionar, fișa de lucru, pixuri, marchere, post-it divers colorate sau de diferite forme, flipchart/tablă magnetică, videoproiector, laptop, boxe, dvd fimul Trust (2010), diplome
Rezultate:

  • A1: chestionar
  • A2: fișe de lucru, minidicționar
  • A3: -
  • A4: discuții, panoul cu post-it, fișele de evaluare
  • A5: proiecte media și concurs de proiecte, diplome

Desfășurarea activităților:

  • A1: Captarea atenției (10 minute)

Se anunță tematica.
Se va aplica un chestionar elevilor.



Adulților participanți la activitate li se propune să citească următorul text:


(Ulterior, am găsit pe facebook următoarea poezie, care cred că ar merge la fel de bine:


  • A2: Realizarea minidicționarului (15 minute)
Fiecărui elev i se înmânează fișa de lucru.



Cât timp elevii completează fișele de lucru, profesorul moderator explică adulților elementele cheie ale dezvoltării noului limbaj, pe care copii l-au denumit "messengereza". (mai multe detalii vezi aici.)




După ce s-au completat fișele de lucru, acestea vor fi centralizate de către elevi pe foile de flipchart/ pe tablă/ sau într-un document word scris pe calculatorul/laptopul conectat la videoproiector. Acesta va fi minidicționarul "messengerez"-român.
  • A3:Vizionarea filmului tematic Trust(2010) (100 minute)
Moment introductiv:


Temă de reflecție: A fost o întâmplare norocoasă? Ce s-ar fi putut întâmpla dacă adultul nu era tatăl fetei?
 

Temă de reflecție: A procedat corect fata? Unde a greșit? Ni s-a întâmplat vreodată să ne divulgăm identitatea și datele personale pe Internet?
 

Temă de reflecție: De ce era supărată fata? Unde credeți că a greșit? Cum poate repara greșelile pe care le-a făcut? Apoi se va prezenta site-ul sigur.info.


Temă de reflecție: Unde a greșit fetița? La ce pericole s-a expus? În continuare se va viziona filmul Trust, cu scopul de a conștientiza pericolele la care ne expunem atunci când navigăm pe Internet, și vom învăța ce trebuie să facem atunci când cineva ne-a pus în pericol pe Internet.
Scris şi regizat de David Schwimmer, Trust spune povestea unui abuz sexual asupra unei minore interpretate de Liana Liberato. Conform scenariului, tânăra de 14 ani (ai cărei părinţi sunt interpretaţi de Clive Owen şi Catherine Keener) cade victimă unui partener de discuţii pe chat. Soții Will și Lynn Cameron locuiesc alături de familie într-un cartier liniștit din suburbii și se simt în deplină siguranță, nefiind inițial îngrijorați de faptul că fiica lor în vârstă de 14 ani pe nume Annie discută frecvent pe Internet cu un interlocutor necunoscut, care pretinde că are 16 ani și se numește Charlie. Atunci când naiva Annie se lasă ademenită de Charlie și acceptă să îl întâlnească față în față, descoperă cu stupoare că nu este vorba despre un adolescent, ci despre un bărbat matur de 40 de ani, care este obsedat sexual și își vânează victimele pe rețelele de socializare online. După ce Annie este molestată și rămâne cu o traumă psihică pe care  psihologa Gail se străduiește să o vindece, părinții se autoînvinovățesc pentru că nu au reușit să își protejeze copilul, iar relațiile de familie se deteriorează din zi în zi mai mult. Dornic să se răzbune pe acest pedofil pervers și să îl impiedice să violeze altă adolescentă, tatăl fetei, Will Cameron îl vânează prin toată țara pe Charlie pentru a-l pedepsi.

Pe parcursul derulării filmului profesorul coordonator/moderator va citi chestionarele copiilor și va realiza statistica.
  • A4: Reflecții, feedback și evaluarea activității (20 minute)
După vizionarea filmului se vor chestiona participanții cu privire la momentele în care eroina filmului a greșit. Se vor cere de la elevi și adulți soluții de îndreptarea greșelilor eroinei filmului. Profesorul coordonator va prezenta audienței rezultatele chestionarului/statistica.
Participanții vor primi bilete diferit colorate (profesorul coordonator va pregăti cel puțin 3 culori, oferind fiecăruia câte o culoare) de tip post-it pe care vor fi rugați să treacă mesaje/îndemnuri cu privire la siguranța navigării pe Internet. Acestea se vor lipi pe un panou, care va fi expus pe holul școlii, la loc vizibil.

Toți participanții sunt rugați să completeze fișele de evaluare a activităților.

  • A5: Follow-up (5 minute)
În funcție de culoarea aleasă la post-it participanții (copii și adulți) vor fi împărțiți în grupe. Moderatorul va avea rolul de a echilibra grupele. Fiecare grupă va primi un nume sugestiv din domeniul IT. Fiecare echipă va trebui să realizeze un proiect media (poster, videoclip, eseu, revistă, broșură etc) pe tematica Siguranței în rețelele sociale online. Aceste proiecte vor fi postate pe site-ul școlii, iar cel mai votat proiect va fi premiat.



Later edit:
Proiectul echipei "@rond" :

4 comentarii: