Cum ma vad ceilati ?

Obiective:
  • autocunoastere, intercunoastere
  • formarea eului social

Prima parte a exercitiului se desfasoara individual: fiecare elev primeste cate o foaie A4 pe care isi trece cateva calitati personale, pe care si le considera mai importante. dupa aceasta prima parte, foaia fiecaruia este lipita cu scotch (sau cu un ac de gamalie) de spatele hainei pe care o poarta. Hartia este prinsa cu fata in jos astfel incat sa nu se vada calitatile scrise de fiecare. Toti elevii se plimba apoi prin sala de clasa, fiecare trebuind sa scrie pe spatele fiecaruia cat o calitate, un lucru pozitiv despre persoana respectiva.
Astfel daca in clasa sunt 30 de elevi fiecare dintre ei va trebui sa aiba 29 de calitati scrise pe foaia pe care o are lipita pe spate.
Cand toata lumea a apucat sa completeze foile, acestea sunt desprinse si fiecare poate vedea ceea ce i-au scris colegii. Este bine sa lasam cateva minute pentru ca elevii sa aiba timp sa-si citesca foile.
Exercitul nu se termina aici. In faza urmatoare, elevii sunt indemanti sa compare, fiecare pentru sine, calitatile scrise de ei insisi cu cele scrise de catre colegi. Cativa participanti, voluntari, vor fi invitati sa citesca ceea ce au pe foaie. In discutiile ulterioare se analizeaza diferentele sau asemanarile care apar intre o parte si alta a foii, posibile cauze ale acestora.

Sugestii pentru profesori:
  • acordati-le 10 minute pentru discutii.
  • terminat doar dupa prima parte, exercitiul ii poate lasa pe unii nedumeriti; ii poate afecta chiar intr-un sens negativ, daca de exemplu calitatile considerate de ei importante nu au fost mentionate de catre colegi
  • in cadrul discutiilor puteti avansa chiar dumneavoastra anumite idei, intrebari, teme de dezbatere, daca aceste nu vin partea clasei. De exemplu:
  1. ne vedem colegii doar intr-un anumit context, la scoala, de aceea este uneori greu sa ii cunoastem mai bine;
  2. colegii cunosc despre noi numai ceea ce aratam; putem avea multe alte calitati, pe care colegii sa nu le cunoasca pentru ca le tinem intr-un fel ascunse, nu le aratam altora
  3. de ce este important sa ne cunoastem mai bine colegii? (aproape jumatate din timpul pe care nu il dormim il petrecem la scoala)
  4. cum putem sa ne cunoastem mai bine colegii?
  • dati de la inceput instructia de a scrie numai lucruri pozitive si circulati si dumneavoastra prin sala in timpul exercitiului, pentru a preveni eventuala aparitie pe hartie a unor cuvinte jignitoare. La o anumita varsta efectul unei glume proaste din partea unui coleg sau al unei insulte - chiar daca neintentionata- poate fi deosebit de negativ asupra stimei de sine.

preluare din Jocul de-a viata

2 comentarii: