Scrisori la redactie

Obiective:
  • dezvoltarea abilitatilor de luare a deciziei si de rezolvare de probleme in situatii de criza
  • confruntarea de idei si solutii diferite, dezvoltarea abilitatilor de argumentare

Elevii sunt impartiti in 4 grupe, fiecare primind cate una din "scrisoarile catre redactie" de mai jos. Elevii din grupa trebuie sa-si asume rolul de a raspunde la aceste scrisori. In fiecare grupa va aparea o confruntare de idei, punerea de acord fiind foarte dificila. De fapt, acestea nu reprezinta scopul exrcitiului; se intentioneaza aducerea la suprafata si discutarea unor probleme specifice adolescentei, analizarea indirecta a unor prejudecati existente, formarea unor abilitati de rezolvare de probleme si luare de decizii. Fiecare grupa va nota pe foaia de flipchart rezultatele discutiiilor, fie ca acestea reprezinta o "solutie" unitara a grupuluim fie doar sugestii de rezolvare a dilemenlor si un reprezentant ales al grupului le va prezenta clasei.

Urmeaza faza de incheiere, constand in discutarea rezultatelor si a modului in care s-a ajuns la acestea.

Scrisoarea 1

"Stimata redactie,

Ma numesc Mihai si sunt elev in clasa a IX-a. Va scriu pentru ca sunt pus intr-o situatie dificila in clasa si nu stiu ce ar trebui sa fac. Saptamana trecuta cineva din clasa a lipit pe perete un afis jignitor la adresa unuia dintre profesori, respectivul profesor l-a vazut si scandalul a fost gata. Nimeni idn clasa nu a vrut sa spuna cine este vinovat (de fapt, cred ca numai eu si inca doua persoane stim cine a fost), ca urmare ni s-a spus ca vom fi pedepsiti cu totii : ni se va scadea nota la purtare (ceea ce nu-mi convine - vreau sa dau la o facultate unde se cere media 10 la purtare) si in plus nu mai avem voie sa participam la Balul Majoratului pe care noi l-am organizat si la care multi din clasa am lucrat destul de mult. Nu cred ca e cinstit sa suferim toti din cauza unui coleg care nu are curajul sa recunoasca. Pe de alta parte, daca se afla cine a fost, colegul nostru ca fi exmatriculat si cred ca parintii l-ar pedepsi foarte rau. Ce credeti ca ar trebui sa fac?"

Scrisoarea 2

"Dragi prieteni din redactie,

Ma cheam Alina, am 16 ani ... si nu stiu cum sa ma mai descurc. Poate ca problema mea nu vi se pare destul de serioasa, dar pe mine ma supara mult. Pe scurt, nu stiu cum sa-i refuz pe oameni, nu stiu cum sa spun "nu". Uneori mi se pare ca prietenii mei profita de mine, ca sunt "fraiera" grupului, dar poate ca daca i-as refuza m-ar respinge. De cateva luni a, un prieten pe care il iubesc, cu care ne intelegem bine dar din nou sunt confruntata cu problema mea: prietenul meu vrea sa facem dragoste, spune ca doar asa ne putem dovedi sentimentele adevarate, si ca daca nu accept inseamna ca nu tin destul la el. Totusi, eu nu ma simt inca pregatita pentru asta... Chiar nu stiu ce pot sa fac, nu vreau sa-l pierd... Ma puteti ajuta cumva?"

Scrisoarea 3

"Ma numesc Lavinia si nici nu-mi vine sa cred ca scriu scrisoarea aceasta ... dar sunt intr-o situatie din care nu mai stiu pe unde sa ies. De fapt, nu e vorba de mine, nu eu sunt cea despre care vreau sa va povestesc. Parca ar fi intr-o telenovela ... adevarul este ca ma aflu intr-o dilema. Cineva, prietena mea cea mai buna, mi-a impartasit un secret si m-a pus sa jur ca nu mai spun la nimeni. Eu stiu ca un prieten adevarat nu trebuie sa tradeze secretele pe care i le spune cineva, dar situatia este mult mai complicata. Ea, prietena mea, a fugit de acasa pentru ca s-a indragostit de un baiat si s-a mutat cu el. A facut asta pentru ca il iubea foarte mult si stia ca parintii i-ar fi interzis sa fie cu el. In afara de mine, nimeni nu stie unde este. Parintii ei sunt ingroziti, nu stiu nimic despre ea de o saptamana, si se gandesc sa anunte politia. Ce ma sfatuiti sa fac?"

Scrisoarea 4

"Am un prieten foarte bun, ne cunoastem de cand eram mici si va spun drept , ca intotdeauna l-am considerat mai bun decat mine, intotdeauna l-am privit ca pe un model. El se descurca intotdeauna la scoala, chiar dac anu invata, fetele il placeau si ii dadeau sa copieze temele, stia cum sa-i ia pe profesori pentru ca sa obtina ce vrea. Eu nu prea am curaj sa vorbesc ca el si nici nu stiu cum sa ma comport in special cu fetele. Stiu ca de multe ori ma lua cu el doar pentru ca ii era jena sa-mi spuna "ne veni" , dar eu cred ca totusi suntem prieteni pentru pentru ca de multe ori imi face confidente despre fetele cu care se intalneste, despre problemele pe care le are. Acum o saptamana am chiulit de la ultima ora si ne-am dus intr-un local. Ne-am intalnit acolo cu niste prieteni de-ai lui care mi s-au parut cam dubiosi. I-am vazut cand i-au dat niste tigari ciudate si am stiut ca nu e ceva curat acolo. Cand am plecat , l-am intrebat daca erau droguri. Mi-a raspuns sa nu-mi fac griji ca e ceva "foarte usor", asa doar pentru distractie. N-am putut sa-i zic nimic atunci, dar ma preocupa mult faptul si ma tem sa nu pateasca ceva grav din cauza asta. Habar nu am ce sa fac? S spun cuiva? Cui?"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu