Obiective:
Fiecare elev isi alege un partener, unul va fi ascultatorul, celalalt vorbitorul. Se alege o situatie ipotetica din cele prezentate mai jos, dar nu neaparat acestea, iar "vorbitorul" trebuie sa isi imagineze ca se afla in acea situatie si sa-i povesteasca colegului cum se simte. Dupa ce primul dintre ei discuta situatia ipotetica, ascultatorul trebuie sa incerce sa ii raspunda utilizand expresii cum ar fi : "vad ca acest lucru te-a ranit", "simt ca esti foarte manios fata de aceasta situatie", "simt ca...". Cateva perechi mai indraznete vor fi rugate sa joace rolurile in fata clasei, insa nu insistati daca elevii gasesc acest lucru prea dificil.
Incercati sa focalizati raspunsurile "ascultatorului" pe emotia pe care o simte cel ce se afla in situatia ipotetica modeland acest lucru cu unul dintre elevi. De multe ori cand povestim cuiva despre o situatie neplacuta nu ne asteptam neaparat sa ne ofere ceilalti solutii. Simtim doar nevoia sa ne asculte cineva, sa ne recunoasca dreptul de a ne simti tristi , maniosi, jenati, respinsi. Atunci cand cineva ne vorbeste despre o suferinta si noi ii dam sfaturi, ii spunem ca ii va trece cu timpul sau ii povestim cum si noi am trecut prin ceva similar si ne-a trecut, ii negam emotia pe care o simte in acel moment si dreptul de a simti acea emotie. De aceea este util ca elevii sa exerseze aceasta "reflectare" a emotiilor celuilat ca prim pas in intelegerea si comunicarea cu altii.
Situatii ipotetice:
Sugestii pentru profesori:
- analizarea si comunicarea sentimentelor produse de diverse situatii de viata
- empatizara cu o alta persoana aflata intr-o situatie neplacuta
- comunicarea de tip empatic, impartasirea sentimentelor celuilalt
Fiecare elev isi alege un partener, unul va fi ascultatorul, celalalt vorbitorul. Se alege o situatie ipotetica din cele prezentate mai jos, dar nu neaparat acestea, iar "vorbitorul" trebuie sa isi imagineze ca se afla in acea situatie si sa-i povesteasca colegului cum se simte. Dupa ce primul dintre ei discuta situatia ipotetica, ascultatorul trebuie sa incerce sa ii raspunda utilizand expresii cum ar fi : "vad ca acest lucru te-a ranit", "simt ca esti foarte manios fata de aceasta situatie", "simt ca...". Cateva perechi mai indraznete vor fi rugate sa joace rolurile in fata clasei, insa nu insistati daca elevii gasesc acest lucru prea dificil.
Incercati sa focalizati raspunsurile "ascultatorului" pe emotia pe care o simte cel ce se afla in situatia ipotetica modeland acest lucru cu unul dintre elevi. De multe ori cand povestim cuiva despre o situatie neplacuta nu ne asteptam neaparat sa ne ofere ceilalti solutii. Simtim doar nevoia sa ne asculte cineva, sa ne recunoasca dreptul de a ne simti tristi , maniosi, jenati, respinsi. Atunci cand cineva ne vorbeste despre o suferinta si noi ii dam sfaturi, ii spunem ca ii va trece cu timpul sau ii povestim cum si noi am trecut prin ceva similar si ne-a trecut, ii negam emotia pe care o simte in acel moment si dreptul de a simti acea emotie. De aceea este util ca elevii sa exerseze aceasta "reflectare" a emotiilor celuilat ca prim pas in intelegerea si comunicarea cu altii.
Situatii ipotetice:
- esti invinovatit pentru ceva ce nu ai facut
- tatal tau a fost dat afara de la serviciu
- esti hartuit pe coridorul scolii
- elevii rad de tine pentru ca ai dat un raspuns gresit la o intebare
- cel mai bun prieten se intalneste cu fosta ta prietena
- intri intr-o clasa, te asezi si deodata observi ca nu esti in clasa care trebuie
- fratele tau mai mic iti mazgaleste referatul in seara dinaintea zilei in care trebuie predat
- elevii au scris cu vopsea pe banca ta "esti un tocilar"
- aflii ca elevii din clasa ta merg la sfarsit de saptaman la film si tu n-ai fost invitat
- se aleg echipe pentru fotbal/bashet si nici o echipa nu te vrea
Sugestii pentru profesori:
- puteti gasi si alte situatii care se preteaza poate mai bine la colectivul clasei cu care lucrati, situatii in care elevii au dificultati, nu stiu cum sa se comporte sau sa reactioneze
- daca elevii pot gasi situatii de acest gen din viata lor personala este cu atat mai bine
- cereti elevilor din pereche sa explice cum s-au simtit, cat de greu le-a fost sa gaseasca cuvintele prin care sa redea starea celuilat, iar ascultatorului cum s-a simtit la remarcile vorbitorului.
preluare din Jocul de-a viata
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu