Cum reacţionăm la presiunea grupului?

OBIECTIV: marcarea propriei personalităţi; expunerea deschisă, fermă a propriului punct de vedere fără a se teme de consecinţe (de judecata grupului)
NIVEL: liceal
MATERIALE NECESARE:-
DURATA: 50 min.
DESCRIERE:
  • Conversaţie introductivă pentru acomodare
  • La această vârstă, a voastră, aveţi curajul să vă exprimaţi dorinţele, punctul de vedere?
  • Dacă părinţii vă cer să faceţi ceva, acceptaţi sau nu? Aveţi curajul să ziceţi ,,nu” dacă nu sunteţi de acord? Argumentaţi.
  • Elevii vor fi îndreptaţi spre o conversaţie care să elucideze aceste probleme.
  • Ce înţelegeţi prin lupta între generaţii? (cauze, soluţii)
  • Spuneţi ,,nu” părinţilor? De ce? În ce situaţii?
  • Elevii vor da exemple, situaţii concrete care vor fi supuse dezbaterii colective.
  • Cunoaşteţi situaţii în care tinerii spun părinţilor ,,nu” doar pentru a-şi marca personalitatea?
  • Dacă spunem ,,nu” familiei /părinţilor, spunem ,,da” prietenilor întotdeauna?
  • Vi s-a întâmplat să spuneţi ,,nu” prietenilor? Dar să gândiţi ,,nu” şi să spuneţi ,,Da”? În ce situaţii? - dezbateri pe aceste probleme.
  • Unde te simţi mai bine?  În familie sau cu grupul de prieteni?
  • Elevii vor exprima opiniile lor şi vor argumenta.
  • Prezentarea opiniei psihanalistului francez Gerard Severin
  • Când ajungi să nu-ţi mai consideri familia ca unic punct de referinţă, ,,gaşca” ia o importanţă enormă.
  • Elevii participă la comentarii.
  • A spune ,,nu” grupului de prieteni, a nu te conforma regulilor acestuia, înseamnă să-ţi asumi nişte ,,riscuri” enorme- cele de a fi exclus: te găseşti în situaţia de a fi singur, fără familie, fără grupul de prieteni.
  • Elevii participă la comentarii.

Concluzii:

La finalul orei vor fi citite destăinuirile unei tinere de 17 ani, publicate în ianuarie 1999 de Revista Phosphore din Franţa:
,,Mult timp am făcut pe amabila, am spus ,,da” tuturor: celor ce-mi cereau bani pentru ţigări sau pentru orice altceva; băieţilor care nu îndrăzneam să spun ,,nu”, chiar dacă nu-mi plăceau cu adevărat( asta de teama că nimeni nu va mai vrea să iasă cu mine)…Şi apoi, într-o zi, mi-am dat seama că în jurul meu erau doar nişte ,,paraziţi” care mă luau drept fraieră. Atunci m-am simţit o nulitate, un nimeni. Şi …am explodat…De atunci spun ,,nu” atunci când gândesc acest lucru şi mă simt foarte bine, excelent, ca şi când aş fi scăpat de o povară ce mă copleşea.”
Elevii sunt invitaţi să exprime păreri, reflexii, concluzii şi sunt întrebaţi dacă au trăit această experienţă vreodată.

Din proiectul educațional "Managementul prezenței elevilor la școală"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu