„Îndrăzneşte să devii ceea ce eşti. Există posibilităţi minunate în fiecare fiinţă. Convinge-te de forţa ta. Să ştii să spui mereu fără încetare: ”Nu depinde decât de mine!”
Andre Gide
Decizie şi dezvoltare personală
Fiecare om îşi înţelege cel mai bine propria existenţă. Pe parcursul vieţii, evenimentele cu care ne confruntăm ne pun în situaţia de „a alege”, de cele mai multe ori, dintre mai multe alternative. În timp, se formează „capacitatea de a lua decizii”, trăsătură care defineşte personalitatea. Bazele formării personalităţii se pun în perioada adolescenţei, etapă de viaţă când are loc o intensă dezvoltare pe mai multe planuri (fizic, intelectual, socio-afectiv), care va duce la conturarea identităţii de sine.
O componentă a identităţii de sine este identitatea vocaţională care presupune alegerea, opţiunea, decizia privind parcursul educaţional şi profesional. Persoana ajunge să planifice şi să acţioneze astfel încât să meargă înainte în propria sa viaţă.
Putem să ne educăm capacitatea de a lua decizii.
Factorii care influenţează luarea deciziei privind cariera
În alegerea şcolară şi profesională persoana ia în considerare o multitudine de factori posibili interni şi externi care îi pot afecta reuşita. El alege acele studii şi profesiuni despre care crede că îi vor asigura în cel mai mare grad succesul şi îi vor produce cele mai mari satisfacţii.
Procesul de consiliere privind cariera facilitează dezvoltarea personală pentru luarea unor decizii, în concordanţă cu cerinţele personale şi realităţile sociale.
Etape în luarea deciziei
1. Determinarea alternativelor
- Cine sunt eu?
- Unde sunt acum?
- Unde vreau să ajung?
- Care sunt resursele mele actuale (calităţi, cunoştinţe, abilităţi) pe care mă pot baza?
2. Explorarea alternativelor
- Care sunt posibilele căi de acţiune? Câte alternative sunt?
- Ce voi găsi la capătul drumului?
- Cât/ce mă costă (timp, efort) să pun în aplicare aceste alternative?
- De ce cunoştinţe şi abilităţi voi avea nevoie?
- Care sunt dificultăţile pe care le voi întâmpina?
- Cine mă susţine?
- Care e calea optimă pentru mine?
3. Luarea deciziei şi întocmirea planului de acţiune
- Care este obiectivul meu?
- Ce pot să fac pentru a-mi atinge obiectivul?
- De ce am nevoie?
- Ce dificultăţi anticipez?
- Ce pot să fac pentru a le preveni sau minimiza?
- Care sunt paşii concreţi pe care îi am de parcurs?
- Ce voi face dacă planul va eşua?
ACTIVITĂŢI
1. „O SCURTĂ RETROSPECTIVĂ”
Obiectiv:
conştientizarea factorilor determinativi interni şi externi ai alegerii şcolare şi profesionale
Concepte - cheie:
Concepte - cheie:
- alegere şcolară,
- alegere profesională
- influenţe
- factori determinativi
Durata: 15 min.
Materiale necesare: coli flipchart, markere
Scenariul activităţii:
Participanţii se împart în grupuri mici, mixte (părinţi, profesori, elevi).
Se propun spre dezbatere următoarele întrebări:
- Ce m-a determinat să aleg profesia pe care o am? Cine m-a influenţat?Participanţii vor nota pe colile de flipchart cât mai multe „influenţe” ale alegerii şcolare şi profesionale. Fiecare grup va prezenta grupului mare factorii găsiţi.
- Ce m-a determinat să aleg acest liceu, acest profil? Cine m-a influenţat?
Analiza activităţii:
- Care sunt factorii care influenţează luarea deciziei privind cariera?
- Care sunt pe termen lung efectele preponderenţei unuia sau mai multor factori?
- Putem controla aceşti factori?
2. „CAREUL DE AŞI”
Obiectiv:
conştientizarea resurselor personale în relaţie cu viaţa profesională.
Concepte - cheie:
- carieră
- resurse personale
- calităţi
Materiale necesare: aşi de hârtie sub forma unor cărţi de joc, markere
Durata: 30 min.
Scenariul activităţii:
Participanţii se împart în grupuri mici, mixte (părinţi, profesori, elevi). Fiecare grup primeşte „un pachet de cărţi de joc special, numai cu AŞI”. Unele cărţi au înscrise în centru anumite calităţi considerate „importante” în viaţa profesională: competenţă, punctualitate, onestitate, spirit de echipă, creativitate, comunicativitate, loialitate, spirit de iniţiativă etc. Există şi cărţi libere, care nu au nimic înscris pe ele. Fiecare participant trebuie să aleagă patru calităţi pe care consideră că le are şi care îi asigură/ i-ar asigura succesul în carieră. Toţi participanţii prezintă grupului mare propriul „careu de AŞI”.
Analiza activităţii:
- Care este legătura dintre calităţile personale şi orientarea spre o/ un anumit(ă) loc de muncă/ profesie?
- Există abilităţi, speciale care trebuie dezvoltate pentru carieră?
Care este relaţia dintre calităţile personale şi succesul în carieră? Este important să găsesc o slujbă care să mi se potrivească?
3. „LA RĂSCRUCE DE…CARIERĂ”
Concepte - cheie:
- valori
- alegere
- alternative educaţionale/ ocupaţionale
- autoevaluare
- costuri/ beneficii
Materiale necesare: coli de hârtie, săgeţi, indicatoare de hârtie
Durata: 15 min.
Scenariul activităţii:
Se aşează în mijlocul sălii un indicator cu săgeţi în diferite direcţii.
În colţuri diferite ale sălii sunt „plăcuţe” pe care sunt înscrise:- Independenţă/ iniţiativă
- Putere/ autoritate
- Siguranţă/ stabilitate
- Ajutorarea celorlalţi
- Dezvoltare personalăParticipanţii sunt rugaţi să se îndrepte spre acea direcţie care răspunde nevoilor/aşteptărilor lor privind viitorul loc de muncă, cu precizarea că este vorba de o alegere în condiţiile în care veniturile sunt relativ egale.
Analiza activităţii:
- Care sunt valorile spre care mă orientez în viaţa profesională?
- Ce pericole pot să apară? (indecizie, conflicte de alegere)
- Îmi este uşor să iau o decizie?
preluare din Ghidul carierei mele
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu