Violenta acasa, in scoala, in comunitate

Violenta este un fenomen din ce in ce mai raspandit atat acasa cat si in scola si comunitate. Ea afecteaza vietile a mii de copii si tineri, in calitate de victime , agresori sau martori, scazandu-le sansele unei tranzitii normale si sanatoase catre perioada adulta. Exista numeoase tipuri de violenta, care se pot clasifica astfel:

-dupa forma se intalnesc urmatoarele tipuri de violenta:
  • Fizica : smucituri, palme, raniri grave, arsuri, fracturi
  • Sexuala
  • Emotionala : cuvinte injurioase, amenintari, intimidari
  • Spirituala: impunerea de valori , mai ales religioase
  • Economica: privarea de hrana, imbracaminte, bani
  • Sociala: izolarea, impiedicarea activitatilor scolare sau munca

-dupa grupul de varsta afectat se intalneste violenta asupra :
  • copiilor
  • partenerilor
  • persoanelor in varsta

Violenta in scoala si comunitate

In ultimii ani a crescutingrijorator numarul actelor violente din scola. Scoala nu mai poate fi considerata o cona sigura, ea se transforma in tot mai mare masura intr-un spatiu de manifestare a violentei, intimidarii si a actelor ilegale. Studii recente au pus in evidenta faptul ca expunerile de lunga durata la violenta crescuta pot produce modificari la nivelul structurii si functionarii creierului in sensuri care afecteaza in mod negativ performantele academice si dezvoltarea profesionala.

Cauze ale violentei:
  • toleranta sociala crescut ala violenta: societatea si cultura noastra tolereaza comportamentul violent, se considera ca violenta e normala si inevitabila mai ales in randul tinerilor
  • saracia si lipsa oportunitatilor : inegalitatile socio-economice si saracia cresc riscul tinerilor de a deveni agresori sau victime ale violentei
  • lipsa unor modele pozitive - in absenta unor modele sanatoase oferite de familie tinerii recurg la modele din mass-meia care de foarte multe ori promoveaza iolenta favorizand astfel comporamentul violent
  • lipsa suportului si implicarii familiei - un numar tot mai mare de copii cresc in medii familiale disfunctionale. Foarte frecvent acestia nu dispun de abilitati sociale si de relationare interpersonala adecvate (de exemplu controlul emotiilor negatie, empatie, rezolvare de probleme)
  • imitiatia - copii care sunt victime ale abuzului fizic, sexual, emotional sau martori ai abuzului in familie prezinta un risc crescut de a deveni agresori sau victime ale violentei. Ei invata ca violenta este o modalitate adecvata de exprimare a puterii asupra altora de a obtine ceea ce doresc.Aceste comportamente inatate in failie sunt aduse in scoala, comunitate si relatiile cu prietenii
  • violenta in mass-media - se considera ca pana la varsta de 18 ani tinerii vad aproximativ 18 000 de crime si 800 de sinucideri "televizate". Comportamentul violent al personajelor din filme este aproape intotdeauna recompensat, mai degraba decat sanctionat, determinandu-i pe copii si tineri sa considere modalitatile violente de solutionare ale conflictelor ca fiind acceptabile. In plus, suferinta si durerea emotionala produsa de comportamentele violente este mult mai putin portretizata si astfel determina acceptarea in masura mai mare a comportamentului agresiv.

Efetele violentei

(va urma)